>>>السلام عليكم ورحمة الله وبركاته>>
مساء الخير ...الله يبارك فيكم..اللهم آمين
SIAPA SIBAWAYH?.. GURUNYA?.. ANAK MURIDNYA?..
BIOGRAFI KHALIL BIN AHMAD AL FARAHIDI
(Guru kepada Sibawayh)
Abu
Abdirrahman Al-Khalil bin Ahmad bin 'Amru bin Tamim al-Farahidi al-Azadi
al-Yahmadi atau lebih dikenali sebagai Al-Khalil bin Ahmad al-Farahidi (lahir
di Basrah, 100 H/718 wafat di Basrah, Jamadil akhir 173 H/789) adalah seorang
ulama dibidang bahasa Arab, sastera Arab, dan juga penemu ilmu arudh, yang di
ambil dari muzik kerana beliau ahli dalam bidang tersebut. Beliau mempelajari
pelbagai ilmu daripada Ibnu Abi Ishaq yang merupakan guru kepada Sibawayh.
Dalam menempuh pendidikan, Khalil selalu mengikuti majlis ilmu
yang di ajar oleh Isa bin Amr dan Abu Amr bin Al-‘Ala’. Gurunya, Isa bin ‘Amr,
merupakan imam di dalam bidang ilmu bahasa arab dan ilmu qiraat. Beliau menulis
dua buah buku terkenal yang berjudul Al-Jami’ dan Al-Ikmal. Sedangkan Abu Amr
bin Al-‘Ala’ adalah guru besar di dalam bidang ilmu bahasa arab yang selalu
menjadi rujukan Khalil dalam meneliti tatabahasa Bahasa Arab.
Khalil sering mengambil riwayat qiraat dari Imam Ayyub dan
Ashim. Sedangkan murid-murid Khalil yang selalu mengambil riwayat darinya
adalah Sibawayh, Al-Ashma’i dan Nadhar bin Syumail. Ada satu nama lagi yang
sering dijadikan rujukan dalam periwayatan Khalil, iaitu Al-Laits bin
Al-Mudzaffar bin Nashr bin Sayyar. Dalam pada itu, Al-Laits juga merupakan
salah seorang murid Khalil. Di dalam kamus Al-‘Ain, nama Al-Laits sering
disebut-sebut oleh Khalil dalam pelbagai periwayatan. Dalam periwayatan, hal
ini merupakan perkara yang lumrah dimana seorang guru mengambil riwayat
daripada muridnya sendiri. Ibnul Mu’taz berkata, “Riwayat-riwayat yang
bersambung kepada Khalil, banyak terputus daripada Al-Laits.” Pernyataan ini
menunjukkan betapa banyaknya riwayat Khalil yang berasal dari Al-Laits.
Di antara murid-muridnya ialah Sibawayh, Abdul Malik bin Quraib
Al-Asma'i, Al-Kisa'i, An-Nadhar bin Syamil, Harun bin Musa an-Nahwi, Wahb bin
Jarir, Ali bin Nashr al-Hadhrami.
Diantara karya beliau ialah Mu'jam al-'Ain yang merupakan kamus
pertama dalam dunia bahasa Arab, Kitab an-Nagham, Kitab al-'Arudh, Kitab
asy-Syawahid, Kitab an-Nuqath wa asy-Syakl, Kitab Ma'ani al-Huruf dan
lain-lain.
Sibawayh
Namanya Abu Bishr Amru ibn Usman ibn Qanbar Al-Basri (bahasa
Arab) :أبو
بشر عمرو بن عثمان بن قنبر البصري yang dikenali dengan "Sibawaih"(سيبويه), merupakan seorang pakar tata bahasa bahasa Arab yang sangat
berpengaruh. ( bahasa Parsi: Sibawaih maksudnya: bau
epal).Orang yang masyhur dalam ilmu Bahasa Arab dan
alim/pakar dalam bidang Nahu.Mempunyai karangan dalam ilmu Nahu yang dinamakan
"Al-Kitab" iaitu kitab kaedah-kaedah yang pertama yang menyusun
kaedah-kaedah Bahasa Arab.
Sibawaih asalnya seorang yang berbangsa
Parsi. Dilahirkan di bandar Al-Baidha' berhampiran dengan Syiraz di negara
Parsi pada tahun 148 Hijrah.Beliau adalah seorang yang tampan dan menjaga
kebersihan, setiap orang yang menemuinya akan terbau bau yang wangi.Ibunya dari
kecil lagi telah memanggilnya dengan Sibawaih iaitu satu perkataan dalam Bahasa
Parsi yang bermaksud: bau epal kerana wanginya bau epal.
Dengan keazaman seorang muslim yang benar
niatnya dalam menghasilkan perkara yang manfaatkannya Sibawaih telah
mengatakan: "aku akan tuntut ilmu sampai engkau tidak mengatakan aku silap
dalam ilmu itu".
Sibawaih telah mengembara ke Basrah ketika
masih kecil lagi dan membesar di sana.Berbekalkan keinginan yang kuat untuk
menimba ilmu, dia mulai belajar Hadis dan Fiqh dan sentiasa melazimi para
fuqaha dan ahli-ahli hadis. Kemudiannya beliau mula bertalaqqi ilmu dengan para
ulama.Antara gurunya ialah Hammad ibn Salamah, Mufti Basrah, Al-Akhfash
Al-Akbar (salah seorang Imam dalam ilmu bahasa Arab dan nahu). Manakala Khalil
ibn Ahmad al Farahidi merupakan tuan guru besar bagi Sibawaih sehinggakan
pernah sekali Sibawaih datang menemui gurunya Al-Khalil maka berkata gurunya:
"Selamat Datang diucapkan kepada penziarah yang tak di jemui".
Gurunya itu sangat sayang kepada Sibawaih.
Berterusan Sibawaih sebegini sehinggalah
dia pun menjadi seorang guru dan mempunyai pelajar-pelajar yang mengilinginya
dan mengambil ilmu daripadanya. Antara pelajar-pelajarnya ialah: Abu Al-Hasan
Al-Akhfash dan Qutrub(mereka berdua antara ulama nahu yang masyhur juga).
Beliau telah karang sebuah buku yang besar
dalam ilmu Nahu dan menamakannya "Al-Kitab". Beliau himpunkan
dalamnya setiap apa yang beliau dengar daripada gurunya Al-Khalil ibn Ahmad dan
selainnya dalam ilmu ini. Selepas dari itu kitab itu telah masyhur dengan nama "Kitab
Sibawaih".
Beliau ditimpa sakit dan meninggal dunia di Syiraz pada tahun
796 Masihi selepas meninggalkan impak yang besar dalam dunia ilmu supaya semua
orang dapat memanfaatkannya tak kira zaman atau tempat.
![]() |
Salah Satu Kitab Sibawayh " Al- Kitab" |
Kisah perdebatan Sibawayh bersama
gurunya Khalil ibn Ahmad al Farahidi
Diriwayatkan
bahawa Sibawayh dan gurunya, Khalil al Farahidi pernah berdebat mengenai a’rafu al-maa’rif أعرف المعارف iaitu diantara 6 isim ma’rifah, isim
ma’rifah mana yang dianggap paling ma’rifah (paling jelas untuk mengetahui
sesuatu). Seperti kebiasaan, setiap hari Sibawayh akan belajar dengan gurunya
Imam Khalil Al-Farahidi mengenai ilmu nahu. Kebetulan pada hari itu tajuk
pengajian mereka berkenaan dengan isim-isim ma’rifah. Setelah mendengar
keterangan dari gurunya yang menjelaskan bahawa isim ma’rifah yang paling
ma’rifah itu adalah isim dhomir, muncullah satu keraguan dihati Imam Sibawayh.
Beliau tertanya-tanya didalam hati sanubari merenungkan kalimah demi kalimah
yang disampaikan oleh gurunya itu. Lalu Sibawayh pun berkata “Setelah mendengarkan
keterangan kamu, aku agak ragu adakah benar isim yang paling ma’rifah itu
adalah isim dhomir?”, mendengar pertanyaan dari muridnya itu Imam Khalil
mengeluarkan seluruh dalil-dalil dan keterangan-keterangan untuk menjelaskan
dan menguatkan pendapatnya.
Namun setelah dijelaskan beberapa kali, Imam Sibawayh tetap ragu
dan menyanggah apa yang disampaikan oleh gurunya itu. Dengan tanpa mengurangi
rasa hormatnya terhadap sang guru, Sibawayh cuba menyampaikan pendapatnya
dengan tenang dan penuh rasa hormat. Sibawayh berpendapat isim yang paling
ma’rifah diantara asmaul ma’rifah adalah isim 'alam اسم
علم(nama orang). Akan tetapi
gurunya tetap berpendapat seperti yang telah dinyatakan di atas. Namun Sibawayh
tetap mahu mempertahankan pendapatnya itu lalu beliau membuktikannya sendiri
dengan pendekatan yang genius . Suatu malam, beliau sengaja berkunjung ke rumah
gurunya itu. Setelah berada didepan pintu rumah gurunya, Sibawayh tidak
langsung masuk dan menemui Imam Khalil sebagaimana biasanya. Akan tetapi beliau
mengetuk pintu rumah gurunya itu beberapa kali dengan harapan beliau akan
bertanya siapa sebenarnya yang datang mengetuk pintu. Setelah beberapa kali
diketuk, ternyata gurunya itu belum juga muncul dan bertanya.
Kemudian setelah lama mengetuk pintu, terdengar dari dalam rumah
suara Imam Khalil yang bertanya “siapa..?”. Mendengar suara tersebut, dengan
segera Sibawayh menjawab “ana”. Kerana merasa belum jelas, Imam Khalil kembali
bertanya “ana siapa?”, kemudian dijawab lagi oleh Imam Sibawayh “ana”.
Mendengar jawapan tersebut Imam Khalil masih tertanya-tanya siapa sebenarnya
orang yang menjawab saya itu. Lalu beliau terus membuka pintu. Pada saat pintu
terbuka, ternyata orang yang menjawab ana itu tak lain dan tak bukan adalah
Sibawayh murid kesayangan beliau sendiri.
Pada saat itu Sibawayh pun tersenyum melihat gurunya yang sedang
berdiri didepan pintu lalu berkata “Bagaimana guru, adakah hingga saat ini kamu
masih mengatakan Isim dhomir sebagai isim yang paling ma’rifah?, bukankah
ketika aku datang kemudian anda bertanya siapa kepada aku, terus aku jawab
“ana” (isim dhomir) lalu ia belum memberikan pengertian yang jelas terhadap
kamu?, belum cukupkah bukti itu menunjukkan bahawa Isim A’lam lebih ma’rifah
daripada isim dhomir..?". Mendengar pertanyaan bertubi-tubi dari muridnya
itu, Imam Khalil diam membisu dan tidak bisa berkata apa-apa lagi.
Kisah ini menunjukkan bahawa tidak salah jika seorang murid itu
berbeza pendapat dengan gurunya. Malah di anjurkan berdebat mengikut adab-adab
perdebatan disertakan dengan hujah yang benar.
BIOGRAFI AL JURJANI
(Anak murid Sibawayh)
Abu
Bakar Abdul Qahir bin Abdur Rahman bin Muhammad al-Jurjani (lahir pada 400-471
atau 474 Hijrah) (meninggal dunia 1078 Masihi)
adalah seorang ulama terkenal Parsi yang alim dalam bidang nahu, bahasa Arab
dan ahli sastera.Beliau bermazhab Shafi'I. Al Jurjani dilahirkan di bandar
Gorgan, Iran. Al-Jurjani hidup dalam serba kekurangan tetapi Allah gantikannya
dengan kelebihan ilmu kepada beliau.
Beliau merupakan diantara pelopor utama ilmu Balaghah dan
bukunya Asrar al Balaghah merupakan rujukan utama para ulama terdahulu untuk
mengembangkan ilmu Balaghah. Al-Jurjani banyak dipengaruhi oleh pendahulunya
seperti Sibawayh, Ja'far ibn Qudamah, Jahiz, al Amidi dan lain-lain. Ini jelas
kerana al Jurjani banyak menyebut pendapat-pendapat mereka di dalam
kitabnya.Penulisan al Jurjani mengenai 'Ijaz al Quran di dalam kitab Risalah as
Syaafiah fi I'jaz al Quran mendapat perhatian ramai para ulama kerana kepakaran
beliau di dalam ilmu Balaghah menyebabkan kitabnya itu lebih menarik dan
bernilai.
Diantara guru al Jurjani ialah Sibawayh, Jahiz dan ramai
lagi.Beliau merupakan seorang yang warak dan kuat berpegang teguh pada agama.
- Rujukan maklumat blog saya tentang Pakar Nahwu hari ini dari Sibawayh.com
Everyday is a Blessing and a Chance to Grow..الحمدلله على كل الحال
No comments:
Post a Comment