Tidur Dan Kerehatan Yang Berpatutan Adalah Ibadah
Islam adalah satu agama yang seimbang. Ia mementingkan tidur
dan kerehatan agar ibadah dan aktiviti akan dapat dilakukan dengan baik. Dalam
sebuah hadis disebutkan tentang kisah Abu Darda' yang, di antaranya, tidak mahu
tidur malam kerana ingin melakukan ibadah. Salman sahabatnya, telah menegurnya
dengan berkata: "Tuhanmu ada hak ke atasmu, badanmu ada hak ke atasmu dan
isterimu ada hak ke atasmu. Berikan kepada semua ini haknya." Ketika Nabi
mendengar perkataan Salman, Baginda berkata: "Benarlah Salman."
(Bukhari).
Semua ini menunjukkan bahawa Islam amat mementingkan
produktiviti yang berkualiti dalam setiap amalan. Ia juga menampakkan tentang perkaitan di antara
produktiviti dan kualiti dengan tahap kecergasan diri seseorang. Tidur
secara yang munasabah adalah merupakan salah satu cara untuk mengembalikan
kecergasan diri.
Sunnah Tidur
Tengahari ( Qailulah )
Tidur siang
pernah dianggap sebagai salah satu tanda kemalasan. Islam menganggapnya sebagai
suatu kebaikan asalkan seseorang itu tidak berlebih-lebihan dengannya. Di dalam
kitab 'Misykatul Masabih' disebutkan tentang salah satu amalan sunnah yang
pernah dilakukan oleh Nabi: "Tidur yang sedikit di waktu tengahari
(qailulah) tidaklah keji. Rasulullah ada melakukannya."
![]() |
Qailulah- Gambar Hiasan |
Imam Al Ghazali
di dalam kitab 'Ihya Ulumuddin' telah berkata: "Hendaklah seseorang tidak
meninggalkan tidur di siang hari kerana ianya membantu ibadah di malam hari
sebagimana sahur membantu puasa di siang hari. Sebaik-baiknya ialah bangun
sebelum gelincir matahari untuk solat zohor."
Islam mempunyai
pandangan tertentu tentang tidur tengahari. Ia dianggap sebagai sunnah dan
bukan sebagai suatu yang keji.
![]() |
Mengingati Allah dengan melafazkan Syahadah |
No comments:
Post a Comment